Om personvern og samtykke

Hvem må gi samtykke og hvorfor?

Medlemmer

Er du medlem av et idrettslag eller bedriftsidrettslag trenger ikke idretten samtykke fra deg for å registrere og behandle personopplysninger.

Personopplysningsloven gir rett til slik behandling som en følge av at det er en forutsetning for å bli medlem i idrettslaget da medlemskap er å regne som en avtale. Behandling av persondata knyttet til medlemskapet, idretten som utøves og beslektet aktivitet er dekket innenfor dette.

Andre personer

Personer som registrerer seg i IdrettenOnline av andre årsaker enn medlemskap må gi samtykke til registrering. Det gjelder om du skal registrere deg for å administrere ditt barns aktivitet i IdrettenOnline eller om du er en frivillig som påtar deg en rolle i idretten som ikke forutsetter at du er medlem, f.eks. som trener.

Alle som gir sitt samtykke kan enkelt trekke samtykket fra IdrettenOnline, men dette innebærer at ditt forhold til idretten avsluttes og din tilgang til systemer slettes.

Ved innmelding av barn under 15 år, må foresatt samtykke til innmeldingen.

Rett til innsyn og endring

Opplysninger som vises i IdrettenOnline kan oppdateres av seg selv eller organisasjoner du er tilknyttet til. Dersom data er feil kan du ta kontakt med den organisasjonen som har gjort feilregistreringen for å få opplysningen korrigert. Du kan også ta kontakt med idrettens IT-support for å få hjelp til å rette opp feil data, eller for å få innsyn i informasjon som er lagret om deg. Persondata kontrolleres mot og oppdateres fra Det Sentrale Folkeregisteret.

Les mer om Personvern her