KIL er Trygg på trening - sertifisert

Postet av Bjarte Wiberg den 12. Mar 2019

Maria Dalbø fra Hordaland Idrettskrets og Trond Berge Høvik fra Smiso (senter mot incest og seksuelle overgrep) ledet kurset om Trygg på trening, for en lydhør forsamling av trenere, ledere og foreldre som var samlet i KIL Hallen mandag kveld.

Begge gledet seg stort over interessen og engasjementet de så hos deltakerne, om et ellers veldig dystert tema. Statistikken Smiso la fram på kurset, for antall seksuelle overgrep som skjer overfor barn i Norge, er langt utover det noen kan forestille seg.

Kalandseid IL  utviklet høsten 2018 etiske retningslinjer for klubben og har laget en beredskapsplan til bruk hvis man avdekker at et barn er utsatt for overgrep. Disse er gjort tilgjengelig på klubbens hjemmeside. Trygg på trening-kurset  på medlemsmøtet mandag kveld var således det siste trinnet idrettslaget skulle gjennom, for å bli en serftifisert "Trygg på trening" klubb.

Neste steg for å styrke kompetansen på forebygging og avdekking av seksuelle overgrep mot barn i klubben, er et e-læringsprogram som skal sette tillitsvalgte i stand til selv å lære opp nye medlemmer på temaet. Programmet er ennå ikke ferdig utviklet, men vil bli kjørt i løpet av året 2019.