Matmeny våren 2018

Postet av Lars Petter Brevig den 1. Feb 2018

På FFO serveres det varm mat tre dager i uken, og det er stort fokus på sunn mat og frukt.

Egen kokk
Hver mandag og tirsdag kommer Bjørg frivillig på FFO og lager hjemmelaget mat til barna. Maten er laget fra bunn, og det er stort fokus på sunn mat med grønnsaker. I tillegg lages det også tilpasset mat til barn med alergener, slik at alle er sikret å få påfyll av sunn mat i etterkant av skoledagen. I tillegg må det nevnes at det serveres sesongriktig frukt hver enste dag.

Matmeny
Hvert halvår forsøker personalet på FFO å oppdatere matmenyen, slik at barna får visse forandringer. Dog er en del av matrettene blitt favoritter blant barna, og dermed går de videre. Hvert halvår utarbeides det minimum 8 retter, slik at det går 8 uker mellom de blir servert samme rett. Disse matrettene serveres mandager og tirsdager, og ofte er det mat igjen så det også kan varmes på onsdager. Første halvår av 2018 består av følgende varmretter:

- Hjemmelaget tomatsuppe med foccabrød, egg og makaroni
- Hjemmelaget lasagne med salat
- Fiskeburger med salat
- Hjemmelaget pizza
- Kylling og ris med salat
- Hjemmelaget "pytt i panne"
- Hjemmelaget fiskegrateng med grønnsaker

Økt matsatsning
FFO-leder, Haris Juklo, har nå bestemt at det også skal satses på varmmat på fredager, da i form av noe enklere retter. Her blir det ingen fast meny, men de siste ukene har det blitt servert både ostesmørbrød, mexicansk gryte og kyllingvinger med pasta. Fremover blir dette fast inventar på fredager.