Anne Marie Jåtten ble tirsdag tildelt Time idrettsråds hederspris for 2016

Postet av Tone Steinsland den 24. Mar 2017

Bryne håndballs store ildsjel fikk hederspris

Time idrettsråds hederspris går til personer som står på og gjør en stor jobb ut over det som gagner dem selv og egen familie. I idretten finnes det flere slike ildsjeler, og Jåtten er en slik person. En ildsjel.

54-åringen er et typisk «ja-menneske», ifølge nominasjonen som ble sendt inn fra Bryne håndball, hvor Jåtten gjennom en årrekke har hatt de fleste roller. Hun har vært med på klubbens opp- og nedturer uten å miste verken gløden eller troen.

– Anne Marie har gjort en super innsats i mange år. Hun har blant annet vært trener og oppmann for flere lag, noe hun begynte med allerede som 14-åring. Dessuten har hun vært medlem i styret i flere perioder opp gjennom årene, første gang på 1980-tallet, står det videre i nominasjonen.

For tiden har Jåtten hendene fulle med oppgaver i Bryne håndball. Hun er oppmann for damelaget, styremedlem, ansvarlig for påskelotteriet og har også et spesielt ansvar for barnehåndballen. I tillegg er det aldri nei å få dersom det er behov for hjelp i sekretariatet, og hun stiller alltid opp som sjåfør eller er med på turneringer som reiseleder, dersom det trengs - og uten at hennes egne unger er med.

Som nevnt sier hun ja i stedet for kanskje.

- Spør du henne, er svaret «sjølsagt kan æg dæ». Hun er raus med komplimenter og gir oppmuntring til alle. Vi i klubben ser dessuten at mange henvender seg til henne dersom det er vanskelige spørsmål eller ugreie mellom enkelte. Hun er lett å betro seg til, og du får alltid støtte hos henne.

I følge beskrivelsen av Anne Marie Jåtten er hun som mange andre kvinnelige ildsjeler; hun ønsker ikke masse makt, være lederen eller bestemme alt. Hun lager kaffe til møtene og har med strikketøyet. Men - hun representerer en stor trygghet utfra erfaring og kompetanse og står for kontinuiteten i Bryne handball.