Ja, til både fotballklubb og klubbhus for Søre Ål IL

Postet av Henriette Frisenberg Sundgaard den 2. Nov 2018

På Søre ÅL ILs ekstraordinære generalforsamling 1. november 2018, ble det vedtatt å bygge et etterlengtet aktivitet- og klubbhus i Engesvea. Med stort flertall ble det også vedtatt å starte med barnefotball fra våren 2019.

Bjørn Horten, medlem i idrettslaget og arkitekten bak Søre ÅL ILs aktivitetshus, viser fram tegningene på generalforsamlingen 1. november. Bildet tatt av Morten Aasen, og er lånt fra artikkelen i GD.no . Bygget er på 250 kvadratmeter og vil få forsamlingslokale, storkjøkken, møterom og garderober.  Klubben håper at det kan bli  et samlingspunkt for både idrettslaget, og grenda Søre Ål. Kveldsmatprosjektet kan utvikles videre, det kan være pensjonistkafé og et sted for den årlige Skiseksa. Planen er at huset kan leies ut til ulike tilstelninger. Mulighetene er mange, og prosjektet er ment som en gladsak for hele grenda.  Det er inngått en avtale med byggfag ved Lillehammer videregående skole, avdeling Nord, som skal gjøre jobben. Og klubbens styre har vedtatt at det kan brukes inntil 500.000 kroner av klubbens egenkapital. Resten av pengene som trengs, det vil si 1 million kroner, blir et langsiktig lån.

Idrettslaget håper at det nye fotballtilbudet blir med på å skape et lokalt engasjement, og gi ungene tilhørighet til grenda Søre Ål, skolen og Skogenbana. Klubben vil ha fokus på at det skal være et lavterskeltilbud for deltakelse både sportslig og økonomisk. Klubben har fått godkjenning fra idrettskretsen og idrettsrådet, og vil starte med fotball for 7-åringer fra våren 2019.