Styrket tilbud på fotballfritidsordningen

Postet av Lars Petter Brevig den 30. Jan 2018

Klubben har siden nyttår styrket tilbudet på Telenor Xtra Fotballfritidsordning, både i form av innhold og voksentetthet.

Fantastisk voksentetthet
Siden nyttår har klubben besluttet å styrke voksentettheten ytterligere på fotballfritidsordningen. Dette skyldes at man ønsker enda større individuell oppfølging på treningsfeltet, samtidig som man ønsker at samtlige barn skal føle seg sett. Klubben har satt en maksimalgrense på 10 barn per voksen, men veldig ofte er det enda bedre tetthet.

Fast ukessyklus
Hver uke har lik syklus i forhold til hvilke dager barna er tilstede, som i tillegg påvirker hvor mange voksne som er på tilstede. Hver mandag er det fire voksne tilstede, mens det sjelden er mer enn 30 barn tilstede. Tirsdag og torsdag er vi 4-5 voksne tilstede på omlag 40 barn. Onsdager er vi fire voksne på i overkant av 30 barn. Fredager er vi tre voksne på i overkant av 20 barn.

Økt sportslig fokus
Klubbens barnefotballutvikler delte i starten av januar ut skoleringsplaner til alle klubbens barnefotballårganger. Samme planverk vil benyttes på FFO, slik at kvaliteten på treningsøktene er ytterligere styrket. I all hovedsak gjennomfører barna 2 treningsøkter per uke, der fokusområdene ligger på individuelle ferdigheter og mestring. Samtidig er vi svært opptatt av at barna skal få ta egne valg på fotballbanen, slik at de selv tar del i spillet.

Selv om det er økt fokus på sportslig kvalitet er personalet på FFO svært opptatt av barnas ønsker og interesser. Derfor er vi ikke redde for å spørre barna om de vil ha trening eller frilek, og derfor hender det at vi i stedenfor trenerstyrt trening har uorganisert frilek på fotballbanen.

Ledige plasser
Ettersom voksentettheten er bedre enn klubbens krav på 10 barn per voksen noen dager er det per i dag noen ledige plasser på FFO. Fra høsten 2018 av er det flere ledige plasser, da noen av barna som i dag går på FFO går i 4. klasse. Ettersom vi praktiserer førstemann til mølla-prinsippet kan det være lurt å ikke vente for lenge med å bestemme seg mtp på skoleåret 2018-19. For mer informasjon om FFO, les i informasjonsheftet eller ta kontakt med Haris Juklo.