VM Benkpress 2016 - sølv i junior i dag !

Postet av Hans Martin Arnesen den 22. Apr 2016

VM BENKPRESS 2016 - JUNIORSØLV I DAG

Rødby, Danmark, fredag 22 april 2016.

Sølv i junior, kl. -83 kg, til Sebastian Daudon Bakken, Oslo SK, med 215 kg.

Det ble en meget spennende match! Sebastian Daudon Bakken var ranket som nr. 4 i klassen,
men lå etter første omgang på bronseplass med 197,5 kg. Russeren Vladislav Shaibekov ledet
med 215 kg, mens amerikaneren Andrew Reiss lå på sølvplass med 207,5 kg. En åpenbar trussel mot pallplasseringen til Sebastian var japaneren Tomohisa Murano, som var ranket høyest, men som åpnet med en bom på 220 kg. De to øvrige deltakerne i klassen lå for langt etter til å kunne ta medalje.

I andre omgang presset russeren 225 kg, amerikaneren 215 kg, mens Sebastian tok 202,5 kg og beholdt bronseplassen, ettersom japaneren Murano bommet nok en gang på 220 kg.

Så i tredje omgang tok Sebastian 215 kg, perset med 10 kg og rykket opp på sølvplass, ettersom han var lettere enn amerikaneren. Hva gjør så amerikaneren? Jo, han går på 225 kg for om mulig å ta gullet, dersom russeren skulle mislykkes i sisteløftet på 232,5 kg. Men han bommer, og dermed er Sebastian sikret en plass på pallen. Om det skulle bli sølv eller bronse, var det nå kun én person som kunne gjøre noe med, nemlig japaneren. Han forlangte 232,5 kg i sisteløftet, noe som ville ha gitt gull, ettersom han var lettest. Men det ble bom igjen og han ble uplassert. Dermed ble det gull til russeren som tok 232,5 kg, sølv til Sebastian og bronse til amerikaneren - etter en intens match, med både brilliant løfting og coaching på den norske siden.

Resultater
Damer her.